Ouderenzorgorganisatie Tangenborgh heeft een innovatieve stap gezet om de administratieve lasten voor haar medewerkers verlichten. In samenwerking met Tell James introduceert Tangenborgh spraakgestuurd rapporteren als een baanbrekende oplossing.
De zorgsector is een dynamische omgeving, waar veel gebeurt. Voor de zorgmedewerkers is de rapportage een belangrijk middel om de zorg voor de bewoners en klanten goed te kunnen volgen. Dit kost doorgaans veel tijd. Tangenborgh erkent dit probleem en neemt het voortouw door het traditionele rapporteren te veranderen. Jan Jaap Levinga, beleidsmedewerker van Tangenborgh, benadrukt het belang van deze verandering: “De administratieve lasten in de zorg zijn te hoog. Door het spraakgestuurd rapporteren kan er voor de medewerker tot wel 30% aan administratietijd worden ingekort. Tijd die kan worden besteed aan zorg voor bewoner of klant.”
In het nieuwe jaar stapt Tangenborgh over op spraakgestuurd rapporteren voor maar liefst 800 medewerkers. In het digitale dossier, Ons van Nedap, is een koppeling gerealiseerd naar het spraakgestuurde rapportagesysteem van Tell James.
De keuze voor spraakgestuurd rapporteren is een strategische zet van Tangenborgh om administratieve last te verlagen en het werkplezier van het personeel te vergroten. Jan Jaap Levinga voegt toe: “De administratieve werkzaamheden hebben zich de laatste jaren flink opgestapeld. Om daar verandering in te brengen, hebben we de hulp van Tell James ingeroepen om het spraakgestuurd rapporteren bij ons in te voeren. Dit scheelt veel tijd om te rapporteren, tijd die ergens anders op de werkvloer ingezet kan worden.”
Tangenborgh en Tell James zetten zich gezamenlijk in voor een toekomst waarin zorgmedewerkers zich kunnen concentreren op hun essentiële taken en de administratieve last tot een minimum wordt beperkt. Deze primeur in spraakgestuurd rapporteren markeert een belangrijke stap in de evolutie van de zorgsector, met Tangenborgh als pionier in deze vooruitstrevende beweging.